onsdag 22. april 2009

Medieavhengighet


De fleste ungdom i dag er avhengig av media på en eller annen måte til en viss grad. Noen sitter inne på pc'n og spiller 24/7 andre tilbringer hver dag foran tv'n. Jeg vet ikke om jeg vil kalle meg selv avhengig eller ikke. Jeg ser jo på tv omtrent hver dag, og jeg sitter på pc'n omtrent hver dag, men det er ikke fordi jeg føler at jeg må. Det er mer fordi jeg ikke har noe annet å gjøre, så i stede for å kjede meg, ser jeg f.eks. på tv. Hvis jeg ikke har mulighet til å være på pc'n eller se tv så er ikke det krise med det første. Men hvis det går veldig lang tid så begynner jeg vel å savne det. Så da er jeg vel på en måte litt avhengig allikevel da?

Jeg tror hovedgrunnen til at folk blir avhengig er at det er gøy, og frykten for å gå glipp av for mye. latskap er vel også kanskje med i bildet. Du trenger ikke en gang å stå opp av senga før du kommer deg på pc'n. Årstidene har vel også litt og si. Er det kaldt ute er vel tanken på å sitte inne foran pc'n og prate med vennene dine mye mer fristende enn å gå et par kilometer i bitende kulde for å komme seg til dem. Jeg synes ikke det er noe galt i å være litt avhengig av det, det er jo ikke helseskadelig på samme måte som f.eks. røyking. Men hvis man ender opp med å ikke gjøre annet enn å sitte i sofaen med laptopen på fanget, og tv trykkern i hånda så er det å gå for langt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar