lørdag 23. mai 2009

medietilbud for unge mellom 16-20år

Medietilbudet for oss ungdom i dag synes jeg er veldig bra. Mange programmer på tv er laget for oss, vi har radiostasjoner med musikk for ungdommen, magasiner om ting vi er interessert i, og ikke minst internett.

På tv har vi mange forskjellige programmer, vi har alt fra snabbgrabber til Supernatural til fotballkamper. Det finnes også musikk kanaler som f.eks. Mtv der den nyeste musikken vises, samt programmer om kjendiser. Hvis jeg skal velge mellom kanalene, NRK, TV2, TV3 og TVNorge. Så må jeg si jeg liker NRK best. Der har de som regel bra underholdning på fredager og lørdager. og det er da jeg ser på tv for det meste, hvis ikke holder jeg meg mest til musikk kanaler som MTV hits og VH1 classic. En annen ting som er bra med NRK er at de enderlig har fått mulighet til å vise fotballkamper, det er så mye bedre å se en fotballkamp på nrk enn tv2 fordi der har kommentatorene peiling på hva de snakker om og de er ikke så innmari partiske. TV er nok et av mediene vi unge benytter oss ganske mye av. Et annet medium er selvsagt internett.

Omtrent alle ungdom er innom internett hver dag flere ganger om dagen. Det er mye å gjøre på internett, du kan se tv programmer, høre på radio samt snakke med venner, spille spill, lese nyheter og alt mulig annet. Du får alt i ett med internett, men så klart blir det ikke det samme å se på film på en liten pc skjerm som det er å se på en 42 tommers tv. En nettside som man hører veldig mye om nå for tiden er facebook. Det virker som alle mulige folk er på facebook, venner å kjente, familien, kjente personer. Det er som en egen verden der inne. Andre sider som denne er f.eks. Myspace eller nettby, nettby er et norskt nettsamfunn. Selvom det er facebook som er den største av disse nå er det fortsatt mange som benytter seg gjevnlig av myspace og nettby. En annen ny side som har blitt veldig populær nå i det siste er Twitter. Twitter består bare av å fortelle hva man driver med, og du kan følge kjendiser og se hva de driver med. Når det kommer til nyheter er nok VG og Dagbladet de mest besøkende sidene for oss unge.

Aviser og Magasiner er et medium som vi ungdom ikke leser like mye som før. Ungdom generelt er vel ikke den målgruppen som har lest mest aviser gjennom tidene heller. Men magasiner derimot er mer noe som ungdommen leser. Det blir fortsatt solgt mange av dem men mest sannsynlig ikke i like stor grad som før, for nå får du vite det samme over internett. Men samtidig så liker de fleste en pause fra internett og, og da er det jo greit å slappe av med f.eks. et ukeblad. Utvalget av blader synes jeg er veldig bra. Du har blader om alt, mote, sport, musikk, dyr. Noe for alle.

Radio er noe jeg ikke hører så mye på. Hvis jeg gjør det foretrekker jeg å høre på p4 eller Radio Norge, for der spiller de mer variert musikk som passer bedre til min musikksmak. For jeg er ikke så glad i den musikken som er in for tiden. Men den radiokanalen som blir hørt mest på blandt ungdommen er vel NRJ. Der spilles alltid den mest populære musikken, og av en eller annen merkelig grunn er det den folk ser ut til å like. Men jeg tror nok fler og fler nå heller velger å høre på sin egen musikk på ipoden i stedet for radioen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar